June 25, 2013

Fashion Beast # 9 - Moore, Johnston & Percio

Celestine, Le Patron, the unrivaled leader of the fashion industry is also a frail man... introverted, brooding, indecisive, intellectual but ineffectual in the practical aspects of life... It is because of this unfamiliarity with relationships, friendship and love that he cannot cope with Doll’s absence.

Unable to return to a miserable and lonely life, Celestine cuts his own veins and bleeds to death. But is this some sort of sacrificial ritual that gets lost in the trivial world of fashion? He doesn’t know how to live without Celestine, but he knows exactly what he’s doing as he slits his wrists. As Slavoj Žižek explained once, when knowledge and act are combined, the contemporary hero arises. 
Bleeding to death / desangrándose hasta la muerte

Knowing and doing, without caring for repercussions is akin to the Hegelian speculative judgment: “the lowest and the highest coincide: on the one hand, ‘he knows very well what he is doing, and he nonetheless does it’ is the clearest expression of the cynical attitude”.

Doll arrives in time to hear Celestine’s last agonizing words. The fashion empire is to be inherited by Tomboy, Doll’s eternal adversary. However, the Madames convince Doll to retain her position as the house’s top model and refuse to carry out the last will of Le Patron. Celestine, also, “knows very well what she is doing, and she nonetheless does it”. As Žižek affirms, "the properly modern post -or meta- tragic situation occurs when a higher necessity compels me to betray the very ethical substance of my being”.
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Funeral

Celestine, el patrón, el líder sin rivales de la industria de la moda es también un hombre frágil... introvertido, cabizbajo, indeciso, intelectual pero ineficaz en los aspectos prácticos de la vida... Es a causa de esta falta de familiaridad con las relaciones, la amistad y el amor que él no puede superar la ausencia de Doll.

Incapaz de regresar una vida solitaria y miserable, Celestine se corta las venas y se desangra hasta morir. Pero ¿es este algún tipo de ritual sacrificial que se pierde en el trivial mundo de la moda? Él no sabe cómo vivir sin Celestine, pero sabe exactamente qué está haciendo cuando se cercena las muñecas. Como explicó Slavoj Žižek, cuando el conocimiento y el acto son combinados, el héroe contemporáneo se alza.



my drawing: from pencils to inks /
mi dibujo: del lápiz a la tinta
Saber y hacer, sin preocuparse por las repercusiones es similar al juicio especulativo hegeliano: "Lo más bajo y lo más alto coinciden: por un lado, 'él sabe muy bien lo que está haciendo y no obstante lo hace' es la expresión más clara de la actitud cínica".


Doll llega a tiempo para oír las últimas palabras agonizantes de Celestine. El imperio de la moda va a ser heredado por Tomboy, el eterno adversario de Doll. Sin embargo, las Madamas convencen a Doll para que retenga su posición como la top model de la casa y rehúse cumplir con la última voluntad del patrón. Celestine, también, "sabe muy bien lo que está haciendo y no obstante lo hace". Como afirma Žižek, "la situación propiamente moderna, post -o meta- trágica  ocurre cuando una necesidad superior me compele a traicionar la mismísima sustancia ética de mi ser".

2 comments:

  1. enhorabuena por el post, me parece genial y una nueva muestra de que Moore nunca pasa desapercivido

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    1. Muchas gracias por tu comentario. Es cierto, Alan Moore siempre destaca.

      Saludos.

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